tirsdag 2. februar 2010

CHIOS

Sommeren 2009 gikk turen til Chios og Lesvos. Her kommer litt info fra turen til første øy, Chios.

Chios er den 5. største øya i Hellas. Øyen er lite preget av internasjonal turisme, men et av kontorene til et av de norske mindre reisebyråene for reiser til chios er plassert ikke langt fra karfas og megas liminionas. Her er det nok mer norske turister enn der vi bodde. Også Karfas har en del norske og svenske turister, og også her er det en del livligere enn det rolige området vi bodde på.

Chios ligger i det østre Egeerhav, mellom Lesvos og Samos. Det er bare en kort båttur fra tyrkiske Cesme (Tyrkia)

Chios er gjerne ikke noe opplagt valg for øyehoppere fordi den ligger noe unna kykladene som er den mer vanlige øylofferuten. Men Chios er en stor og fin øy, hvor det er masse å se. Siden øyen er såpass stor, er det nødvendig med bil dersom du skal sjekke ut øyene og gjerne en uke for å få med deg "alt" :)

les gjerne mer om denne nydelige øyene på Marianne (som også holder mye til på forumet på http://www.islandstrolling.com/) sin side http://www.chios-info.com/

Flybillett ble bestilt tidlig på http://www.lufthansa.com/ . Vi reiste i juli måned, avreise 7 juli fra Bergen, via København og Berlin. Første fly gikk kl. 0600. På flyet fra København til Berlin, kom vi i snakk med amerikaneren Marcus, som skulle besøk noen venner i Berlin. Pga den korte flyturen var det ikke noe mat på flyet, så jeg og Noora fikk smake på noe snacks han hadde med seg i sekken. Veldig søtt og typisk amerikansk.

Som vanlig dukket ikke bagasjen vår eller Noora sin vogn opp i Athen, så 5 t i Athen uten vogn og et trøtt barn var ikke bare bare. Flyet var forsinket, og Noora sovnet på fanget mitt. Men vi kom oss til slutt fra athen til Chios med fly også.

Vi ankom Chios sent på kveld. Stedet vi hadde bestilt het Sun Rooms - http://www.chiossunrooms.gr/ og studioet vi fikk var stort og fint. Lekeplass rett utenfor døren, så Noora storkoste seg :) Eieren, Toula, var kjempehyggelig og kom med leker, klær melk, brus, kaker og til og med en barnevogn vi kunne låne til vårt kom til rette.

Bildet av lekeplassen er hentet fra Sun Rooms' side.
Vi bodde 1 første etasje, så lekeplassen var bare rett ned trappen. Et veldig bra sted for barnefamilier!
Toula & Monica Kitromilidi - Μegas Limionas - Thimiana - Chios Island

Supermarket, restaurant og leiebilfirma like ved :) Da Megas Limionas ikke er det største og livligste stedet på øyen, var det lett å bli kjent med folk, men også nødvendig med bil. Vi fikk blant annet god kontakt med de som jobbet på en av de nærmeste restaurantene. Her traff vi Toulas fetter, som snakket norsk etter å ha bodd flere år i Norge, og hans familie :)

Vi leide bil for 3 dager sånn at vi skulle få oppleve hele Chios.

Dag 1 med leie bil:

Da det ikke var minibank i Megas L, var første stopp Karfas for å fylle opp lommeboken og bensin.Kikket litt i gågaten her før vi kjørte videre. Satte bilen i retning sør - Mesta havn, og første stopp MESTA.

Dette er en middelalder- og mastiklandsbyen. Mesta er en godt bevart festningslandsby og den best bevarte landsbyen i Mastichochoria. Mesta har en unik arkitektur. Husene ble bygget side ved side så tett at byen bare har to innganger. Gatene er smale og mange av dem er overbygget. Landsbyen er bevisst bygget som en labyrint som vern mot pirater på jakt etter den høyt skattede mastiken (info er hentet fra siden http://www.chios-info.com/ ) .

Her shoppet vi litt souvenirer og is, og gikk i de brosteinsbelagte gatene. Med barnevogn er det litt slitsomt, men gikk likevel fint. Stoppet på vei ned til bilen i en koselig liten butikk og kjøpte noen spesielle karameller laget i Mesta.

Vi kjørte så videre til Pirgi, for å se på husene med den spesielle utsmykningen. Dette er en av de største mastikklandsbyene i Mastichochoria. Husene er dekorert med et mønster, som heter xysta, som er i grått og hvitt. Det lages vistnok av at mønsteret risses inn med en gaffel, etter at den våte grå sementen har blitt malt hvit.

Her vandret vi litt rundt før vi kjøpte oss en is, og satte kursen videre sør, til Vroulidia.

Det var ikke mulig å se stranden da vi parkere, så vi måtte ut av bilen og kikke over kanten av stupet for å se ned til stranden. Det ligger en liten restaurant som selger mat, chips og snacks på toppen. Vi kjøpte med oss kald brus og en chipspose, men oppdaget etter den bratte turen nedover, at det også var en liten salgsvogn på stranden også. Stedet er veldig rolig og fredelig, og vannet var veldig fint :) Vi kom i kontakt med damen som hadde salgsvognen, og hun satt seg ned og lekte med Noora :)
Dag 2 med bil kjørte vi først til Chios By, som var ganske stor og veldig "storby-aktig" å kjøre i, veldig busy og mange felt og kryss og veier i alle retninger, enveiskjørte gater... Men vi fant parkering og fikk sett oss rundt og shoppet litt.
Kom oss til slutt ut av Chios by igjen, etter et meget hektisk trafikk-kaos. Planen var å reise til Volissos - på andre siden av fjellet, men endte til slutt i Limnos, som var et lite sted med svart sand....veldig varm sand..
Fikk låne en stor parasol av noen damer som skulle hjem da, og det nøt vi godt av da det var det eneste stedet det var mulig å sitte i sanden...

Vi badet masse her og koste oss i noen timer. Savnet en liten salgsbod på stranden, men vi hadde kjøpt med oss fra en av restaurantene i enden av stranden før vi gikk på stranden.
På vei hjem over fjellet, stoppet vi i Anavatos, som var helt fantastisk og virkelig anbefales. Nesten uhyggelig koselig å gå i denne landsbyen som ligger på toppen av et fjell.Anavatos blir gjerne kalt ørneredebyen. Husene ble bygget naturstein, fordi de skulle være vanskelig å se på avstand. Man må se godt etter for å se at det er hus der.  Det ser ut som en spøkelsesby og det er veldig spesielt å gå rundt i gatene, hvor det en gang bodde masse folk.  Les mer om Anavatos på http://www.chios-info.com/ - veldig spennende !

Vi brukte masse tid i Anavatos og tok masse bilder, før vi avsluttet med is på den lille cafèen.

På hjemveien fant vi en stor Eurospar butikk, hvor vi handlet flere dager/ganger. Eurospar fant vi i nærheten av flyplassen :)

3.dag med leiebil: Tanken var å kjøre til Kampos og klosteret Nea Moni, men fant dessverre ikke noe vei uten å måtte kjøre innom Chios by igjen - noe som ikke var førstevalget vårt..
Så vi kjørte plutselig sørover i stedet, for å bade først. Var rett nedom Agia Fotia, hvor det var en nydelig strand, men siden Noora nettopp hadde sovnet, kjørte vi videre til Komi. Her var det en lang nydelig sandstrand og et aktivt område nærmest ala kykladene :) Badet og spiste her. Var innom en liten butikk for å kjøpe souvenirer og brus. Her fikk noora hårstrikk og hårklemmer av innehaveren :)
Bilturen tilbake ble Komi-Kalamoti-Armolia, Vessa, Lithi og plutselig Nea Moni - som var høyt på ønskeliten, men plutselig mye lettere å komme til når vi kom sørfra :)

Nea Moni er et stort kloster, hvor det nå kun bor 1 nonne igjen. En gammel, krokbøyd dame som kom ut og snakket til oss på gresk da vi var der :)Noora synes at hun var litt skummel da hun kom for nær...... Vi kom også i kontakt med han som jobbet som "altmuligmann" der. Noora fikk drops. Viktig å huske på : bekledning i kloster - dekke til skuldre og ha bukse eller skjørt nedforbi knærne. Var utrolig fint innenfor murene - fikk sound-of-music følelse : the hills are alive - der vi vandret rundt med høye fjell og trør rundt hele området.  Masse katter og duer på området. Også to påfugler og noen høner. Vel verdt et besøk !! Vi var her i flere timer og det var masse å se på.
Det er også mye å se utenfor klosteret, men da det begynte å bli litt mørkt fikk vi ikke gjort annet enn å ta litt bilder derfra. Men området egner seg veldig fint for å utforskes til fots!

De siste dagene var vi uten bil, så da ble det bading og gåturer i nærområdet. Savnet bilen, men er nok mye lettere for dem med litt større barn som lett kan ta bussen f.eks inn til Karfas. Ble litt tungvint med vogn og slikt.

Men kjøreturene med bil var kjempefine! Og det ble fine dager på Chios, men noe uvant siden vi var vant til det livlige livet på kykladeøyene med masse turister.

Dette var noe av det vi fikk sett på vår uke på Chios. En øy som er vel verdt et besøk.